Is Nederland klaar voor Quinoa van eigen bodem?

Vanuit de Hogeschool van Inholland is vanuit het concept Innovatieklas een marktonderzoek verricht naar de kansen voor Hollandse quinoa. Dit onderzoek heeft plaatsgevonden door middel van het project AgriVizier, onderdeel van GreenPort Noord-Holland Noord. AgriVizier werkt samen met onderwijs, onderzoek en advies om ondernemers uit de agribusiness te ondersteunen bij innovaties.

De Dutch Quinoa Group en DLV Plant hebben het traject van het onderzoek begeleid. De Dutch Quinoa Group heeft het mogelijk gemaakt quinoa op grote schaal te telen in Nederland en onderzoeken manieren om dit product te vermarkten. Het bedrijf DLV Plant heeft de Dutch Quinoa Group geholpen met het begeleiden van de verbonden telers in o.a. Noord-holland. In september 2014 is de eerste Nederlandse quinoa geoogst. Het doel van de opdracht aan de groep was het verkennen van de mogelijkheden om quinoa van eigen bodem te introduceren in de Nederlandse consumenten markt. 

Quinoa van eigen bodem, een sterk product!

Uit de interne analyse is gebleken dat Nederlandse quinoa een uniek en sterk product is. Het feit dat deze quinoa-variant volkoren kan blijven, omdat geen bitterstoffen in de buitenlaag aanwezig zijn, zorgt ervoor dat het voedzamer is dan concurrerende producten (vezelrijk, goede bron van eiwitten, rijk aan ijzer, fosfor, magnesium, foliumzuur, vit B1, B6 en E). Bovendien is het gemakkelijker in bereiding (hoeft niet gewassen te worden), blijft de quinoa knapperig na het koken en is er nooit een bittere nasmaak. Daarbij is de productie lokaal, wat ook als een pluspunt gezien kan worden. Er zijn geen andere bedrijven die quinoa in Nederland produceren en de interesse is groot bij de consument, bedrijven en media. De Dutch Quinoa Group is nog een jong bedrijf, maar ambitieus en sterk in ontwikkeling. 

Kansen en bedreigingen

De externe analyse liet belangrijke kansen voor Nederlandse quinoa zien: het marktaandeel van de supermarkten stijgt, quinoa is relatief onbekend en zo kan er dus nog veel marktaandeel in dit segment gewonnen worden. Bedreigingen voor de Dutch Quinoa Group worden gevormd door onbekendheid van het product (met name bij ouderen) en de afwezigheid van de behoefte om het eetpatroon te verbeteren. Ook de concurrentie van Zuid-Amerikaanse quinoa is een bedreiging. 

Lekkere smaak

Een sensorische test werd uitgevoerd op de populaire “Sunday Market” in Amsterdam waarbij 133 bezoekers hebben deelgenomen. Uit de test, waarbij Zuid-Amerikaanse en volkoren Europese quinoa blind werd geproefd, bleek dat Europese volkoren quinoa (de soort die in Nederland geteeld wordt) sterk de voorkeur verdiende, vanwege de bite en de meer nootachtige smaak. 

Voorkeur voor Nederlandse herkomst

Verder werden enquêtes afgenomen bij twee verschillende supermarktketens (Albert Heijn en Lidl). In totaal werden 243 mensen ondervraagd. Achtenveertig procent van de ondervraagden was nog niet bekend met quinoa. Onder de leeftijd van 25 jaar was dit 74%. Meer dan de helft (54%) vond het een pluspunt als quinoa in Nederland geteeld zou worden. Zeventig procent van de quinoa-klanten eten quinoa uit gezondheids-overwegingen. 

Conclusie

De conclusie van het onderzoek is dat het belangrijk is de meerwaarde van volkoren Nederlandse quinoa ten opzichte van concurrerende producten (rijst, aardappelen, couscous, brood, tarwepasta, Zuid-Armerikaanse quinoa) bekend te maken bij het grote publiek. Verschillende marketingtechnieken worden geadviseerd (o.a. social media), gericht op een breed publiek en ook op de mensen die er juist van kunnen profiteren omdat zij een zwakkere gezondheid hebben of een beperkt voedingspatroon hanteren (bijvoorbeeld glutenvrij dieet of vegetarisch). De verwachting is wel dat de afzet van quinoa uiteindelijk het hoogst zal worden bij de jongere, bewustere consument. De komende jaren zal blijken hoe quinoa van eigen bodem een plek in de markt heeft veroverd. 


Auteurs Hogeschool INHOLLAND Amsterdam: Marlin Wabeke, Luuk Brizée, Gabrielle Kooij, Tim Piels, Rex Enderman & Sanne Vermeulen. Opleiding: Food, Commerce & Technology

 

Meer nieuws

Gezocht: projecten voor studenten voeding Clusius College

Regioleren neemt een steeds belangrijker plaats in binnen het Clusius College. Studenten voeren dan...
Erna Steenhuis

Greenportret: Erna Steenhuis

Met Erna’s achtergrond in management, marketing en communicatie weet ze niet alleen áchter de...

FICA Summer Event 2021

Groen gebak, Aahminozuren!, Bean me Up, Pulp Vision en "Groenten en Cressen: Het medicijn...