1. Vertel eens, wat voor bedrijf is Next Generation Machinery (NGM)?
“Next Generation Machinery is een kleine, innovatieve machinebouwer. Opgericht in 2018 met als missie om CO2 uitstoot door zware machines op de bouw en in landbouw te verminderen.”
2. Welke inbreng levert NGM in het project Fieldlab Waterstof in Agri? Wat hebben jullie ontwikkeld?
“Wij onderscheiden ons door te werken met duurzaam geproduceerde methanol. Methanol is een alcohol en rijk aan waterstofatomen. Het voordeel is dat methanol een vloeistof is, in tegenstelling tot waterstof dat in zijn natuurlijke staat gasvormig is. Een vloeistof kun je beer transporteren, opslaan en distribueren. Dat maakt implementatie van de technologie eenvoudiger.
Wij bouwen nu kleine brandstofcelsystemen die kunnen omgaan met methanol als brandstof. Daarnaast zijn we een systeem aan het ontwikkelen met een veel hoger vermogen.”
3. Waarom is dit project voor jullie belangrijk?
“Dit project biedt ons de mogelijkheid om onze brandstofcelsystemen door te ontwikkelen en geschikt te maken voor de toepassing in zware werkomstandigheden zoals de landbouw.”
4. Wat is de grootste uitdaging waar jullie tegenaan lopen?
“Een grote uitdaging is het bijeen brengen van de juiste technische leveranciers. Slechts een klein aantal partijen kunnen leveren wat we nodig hebben. Daarbij komt dat de techniek die we gebruiken ook betaalbaar moet zijn. Innovatie is alleen schaalbaar als er een duurzaam verdienmodel achter zit. Waar we ook tegenaan lopen, is dat er op de bouw en in de landbouw nog maar weinig met methanol wordt gewerkt. Dat zie je terug in de wet- en regelgeving. Het is belangrijk dat er duidelijke richtlijnen komen om veilig met deze vloeistof te werken.“
5. Wat is voor jullie het grootste succes in het project tot op heden?
“We hebben onze techniek geïmplementeerd in een pomp die wordt ingezet in de bouw. Deze techniek leveren we nu rechtstreeks aan de fabrikant, die vervolgens de brandstofcel toevoegt aan de pomp. Met andere woorden: een concreet resultaat van een pomp met een methanol brandstofcel, die wordt geleverd vanaf de fabriek. Daar zijn wij erg trots op.”