Hij koos voor verse knoflook omdat het een vernieuwende teelt is en goed in het bouwplan paste. Inmiddels produceert Arjan Biesheuvel zo’n 500 ton verse knoflook per jaar. Hij zet de bollen af en verwerkt ze op zijn bedrijf ook tot allerlei knoflookproducten.

Knoflookteler Arjan Biesheuvel (51) uit Slootdorp won in 2004 de aanmoedigingsprijs toen hij meedeed aan de verkiezing voor de Agrarisch Ondernemer van het Jaar. “Ik kreeg het advies het later nog eens te proberen. Deze keer ben ik voorgedragen door een collega-ondernemer”, vertelt Biesheuvel. In de afgelopen jaren maakte zijn bedrijf een flinke groei door en hij is trots op zijn team.

Biesheuvel begon in 1986 met de teelt van verse knoflook. Een jaar eerder was hij, na afronding van de middelbare agrarische school, in maatschap met zijn vader gaan werken. Die had een akkerbouwbedrijf met de focus op uienteelt. Zijn vader adviseerde Arjan met een vernieuwende teelt te beginnen. Hij koos voor knoflook, dat goed paste in het bouwplan en hem zelf aansprak. Biesheuvel somt de voordelen op van een verse bol boven de bekende gedroogde bollen. “Verse knoflook smaakt frisser en zachter en je gaat er minder van uit je mond stinken dan van de gedroogde knoflook. Bovendien heb je met gehakte teentjes uit een pot het voordeel dat je niet zelf hoeft te snijden. En je kunt de hele bol gebruiken, inclusief de steel.”

De akkerbouwer begon met een paar rijen knoflook en breidde dat in de loop der jaren uit. Inmiddels produceert hij zo’n 500 ton verse knoflook per jaar. Hij begon met de afzet van verse knoflookbollen in hun geheel, waarna hij in 2004 ook gehakte verse knoflook in potjes ging produceren. De laatste jaren is hij steeds meer bezig met verwerking van knoflook tot verschillende producten zoals puree van verse knoflook, aioli, knoflookmayonaise en marinades. Dat gebeurt op het bedrijf zelf, met een team van 10 tot (in het hoogseizoen) 25 medewerkers. De producten vinden hun weg naar de consument, horeca/groothandel en de verwerkende industrie.

Inmiddels levert Biesheuvel jaarrond verse knoflook. Van juli tot en met december is deze van eigen teelt. Van januari tot en met juni wordt de knoflook ingekocht in het buitenland. De teler legde daarvoor contacten met telers in Zuid-Afrika, Egypte en Zuid-Europa.

Het grootste deel van zijn afzet gaat naar landen in West- en Oost-Europa. Vooral vanuit Duitsland is veel interesse. In Nederland staan bij onder meer twee grote supermarkten producten van Biesheuvel Knoflook in het schap. Meedenken met de klant en maatwerk leveren is een van de sterke punten van zijn bedrijf, meent de ondernemer. Als voorbeeld noemt hij de vraag van een klant om knoflook met minder tenen. In Egypte heeft een knoflookbol zo’n dertig tenen, de Europese bol heeft er ongeveer tien. Biesheuvel schakelde een Spaanse veredelaar in, die ervoor zorgde dat in Egypte nu de Europese knoflookbol wordt geteeld.

Knoflook op de kaart

De teler doet veel om verse knoflook in Nederland op de kaart te zetten. De verse variant krijgt wat bekendheid via delicatessenwinkels en horeca, maar het grote publiek grijpt bij het boodschappen doen doorgaans nog naar het bekende netje met gedroogde knoflook. Biesheuvel: “Om de bekendheid te vergroten, bracht ik een boek met recepten en weetjes over verse knoflook op de markt. Daarnaast staan we op markten, beurzen en geef ik rondleidingen.”

Zijn doel is: heel Nederland aan de verse knoflook. De komende jaren wil hij verder inzetten op het vermarkten van verwerkte knoflookproducten, ook in het buitenland. De groei gaat hem soms iets te langzaam. “Maar het gaat binnen het bedrijf natuurlijk ook om een omschakeling van alleen akkerbouw naar steeds meer voedselverwerking.” Een nieuwe stap zette hij vorig voorjaar met een nieuwe bedrijfshal. Hij heeft nu een productieruimte voor het ruwe, onbewerkt product, gescheiden van de ruimtes waarin de verse knoflook wordt verwerkt tot producten.

Biesheuvel Knoflook is kandidaat voor Agrarisch Ondernemer van het jaar 2018. Lees hier het nieuwsbericht.

Bron: http://www.agrarischondernemer.nl/

 

Meer nieuws

Erna Steenhuis

Greenportret: Erna Steenhuis

Met Erna’s achtergrond in management, marketing en communicatie weet ze niet alleen áchter de...

FICA Summer Event 2021

Groen gebak, Aahminozuren!, Bean me Up, Pulp Vision en "Groenten en Cressen: Het medicijn...

Inschrijving BBL opleiding Food Process & Quality geopend

Vorig schooljaar is het Clusius College gestart met de BBL opleiding Food Process & Quality...