Jeroen Noot, netwerkcoördinator bloembollen Noord-Holland Noord. “De drie KAVB kringen (Noordelijk zandgebied, West-Friesland en Kennemerland) werken samen aan hun innovatieagenda Telen met Rendement. Hierin staan het vergrote van duurzaamheid van de bloembollensector en het vergroten van het rendement centraal. Als GreenPort NHN zijn we hier ook mee aan de slag gegaan in onder andere het project Duurzaam Door. Door partijen samen te brengen en kennis en ervaringen van anderen te delen stimuleren we de innovatie van duurzame productiewijzen. Bovendien kijken we hoe de sector zich met haar producten kan onderscheiden, zodat meer rendement gehaald wordt uit bloembollen en bolbloemen. In samenwerking met de Rabobank en de KAVB kringen hebben we een aantal masterclasses georganiseerd waarbij ruim 100 ondernemers uit de sector door Strøm Creative Marketing meegenomen werden in de wereld van de retail, marketing en productbeleving. Tijdens de masterclasses hebben we laten zien hoe je de producten van de sector meer onderscheidend vermogen kunt geven, welke kanalen je zou kunnen benutten en vooral hoe je meerwaarde aan het product kunt verbinden. Hoewel alle telers en broeiers hun eigen producten bijzonder vinden, blijkt dit voor de consument toch moeilijker herkenbaar te zijn. Bovendien is het consumentengedrag enorm veranderd in de afgelopen decennia. Toch blijkt de sector de consument nog vaak op traditionele wijze te benaderen. De sector lijkt nog erg gericht op het verkopen van het product zelf, vooral bij het segment droge bollen. De consument is anno 2016 niet zozeer op zoek naar een product, maar vooral naar een beleving. Bij op dit moment succesvolle merken zie je dat beleving een belangrijk deel uitmaakt van de marketing. Het verhaal achter het product is daarbij heel belangrijk. Een merk als Brand en Levi verkoopt heerlijke worst, maar dankt zijn succes mede aan het verhaal achter de worst. De consument herkent zich daarin en wil daar een stukje aan mee doen. Interessant is dat bij de bloembollen het verhaal en de beleving als het ware ingebakken zijn. Het hele proces van planten, groei en bloei is een beleving die de consument van dichtbij kan meemaken. Het bloeimoment staat voor de lente en voorjaarsgeluk. Daar wordt je gelukkig van! Bovendien ken ik geen teler of broeier die niet aanstekelijk enthousiast wordt op het moment dat je hem vraagt om zijn bedrijf en zijn teelt te laten zien. Deze passie voor het product en het bedrijf maakt onderdeel uit van het verhaal van de bloembollen en moet meer op de voorgrond komen.

Elk voorjaar krijgt de sector enorm veel media-aandacht, als de bollenvelden in bloei staan en de Keukenhof toeristen uit de hele wereld trekt. Bijzonder is daarbij dat juist dit moment eigenlijk niet aansluit bij het verkoop- en plantmoment van de bloembollen. Dat ligt eerder in het najaar en dan staan de velden allang niet meer in bloei.

Ons doel is om ondernemers samen te laten werken en organisaties bij elkaar te brengen zodat we samen een campagne als de ‘bollen plant weken’ op kunnen zetten. Voor het aanboren van nieuwe retailkanalen en het uitwerken van nieuwe vormen van (duurzame) verpakking zetten we het netwerk van de GreenPort NHN in. Ondernemers moeten zichzelf opnieuw uitvinden. En wij helpen daarbij.

Meer nieuws

Eva van der Plas

Van der Plas Sprouts: duurzaam in mens en product

Met drie man sterk staan ze tegenwoordig aan het roer: de derde generatie van Van der Plas Sprouts...

Tim Spooren: Werken van zaadje tot verpakt product

Als íemand weet hoe divers de foodsector is, dan is het Tim Spooren. In twintig jaar tijd bewoog...

Gezocht: projecten voor studenten voeding Clusius College

Regioleren neemt een steeds belangrijker plaats in binnen het Clusius College. Studenten voeren dan...