Achter alles dat we eten en drinken gaat een hele wereld schuil. Productie, gezondheid, marketing, voorlichting, duurzaamheid…er valt zó veel te ontdekken dat er voor iedereen wel een thema is dat hem of haar persoonlijk aanspreekt. Voor docent Evelyn Schouten van het Clusius College zijn dat vooral thema’s als gezondheid en duurzaamheid: wanneer is een product wel of niet goed voor je en hoe en wat vertellen we consumenten over voeding? “We leren studenten hoe ze consumenten goed kunnen voorlichten over voeding. Maar dat is natuurlijk slechts één aspect van de voedingsbranche en de mogelijkheden daarbinnen.”


Toch is de wereld van voedsel voor veel mensen nog relatief onbekend; bij volwassenen, maar vooral ook bij jongeren. Een opleiding in de foodsector lang niet het eerste waar examenleerlingen aan denken als ze zich oriënteren op een studie. En in coronatijd is het zelfs nog lastiger om elkaar te bereiken, terwijl net als elk jaar duizenden middelbare scholieren een keuze moeten maken voor een vervolgstudie. Niet voor niets heeft een team van het Clusius College in samenwerking met NHFood dit voorjaar een speciale All you need is food-tour opgezet met een foodtruck. Evelyn: “Daarmee hebben we een hele rij vmbo-scholen in Noord-Holland bezocht. Op de parkeerplaats creëerden we telkens een mini-festivalterrein met leuke aankleding -de opleiding Bloem haakte ook aan- en proeverijen met traktaties van sponsoren als Koninklijke Vezet en Koninklijke Peijnenburg. Maar we hadden ook insectenlolly’s, om maar wat te noemen. Naast de jongeren hebben we hiermee docenten bereikt. Het gaat erom dat je laat zien dat je bestaat, zodat jongeren in elk geval onze opleidingen mee kunnen nemen in hun afwegingen. De foodsector heeft veel te bieden en dat geldt ook voor het Clusius College als opleider voor deze sector.”

Volkoren brood

Evelyns hart zelf ligt natuurlijk bij voeding, maar vooral ook bij het lesgeven. “Het is fantastisch om jongeren in beweging te krijgen en te zien hoe ze zich ontwikkelen. De vragen die je krijgt, de gesprekken die je voert; er gebeurt altijd weer iets nieuws. Er is de laatste jaren bijvoorbeeld steeds meer aandacht voor het gegeven ‘voorkomen is beter dan genezen’. Dat zien we op dit moment nog niet helemaal terug in soorten banen en functies, maar het is wel een maatschappelijk vraagstuk dat vaker op tafel komt. Langzamerhand komen er meer vacatures op dit gebied. Of denk aan een actie als de ‘week zonder vlees’, ooit nieuw en nu breed omarmd. Maar het draait niet om gezonde keuzes alleen: voorlichting en informatie speelt een ontzettend belangrijke rol als het gaat om het maken van gezonde keuzes. Een goed voorbeeld daarvan is bruin brood. Veel mensen denken altijd nog ‘hoe donkerder, hoe beter’, terwijl dat vaak niet klopt. Het kleurtje zegt niets over de voedingsstoffen. Een eenvoudige tip: bij twijfel kun je het beste kiezen voor volkoren brood, dan zit je altijd goed.” 

Jong geleerd is oud gedaan

Op deze tendens richting minder vlees, gezonde keuzes en bijvoorbeeld alcoholvrij bier valt weinig af te dingen, maar toch: “Het is natuurlijk niet zo dat je als consument niets meer mag of kan – ik leef zelf ook niet als een heilig boontje. Het gaat er vooral om dat je goed bent geïnformeerd zodat je weloverwogen keuzes kunt maken. Met de juiste voorlichting kun je vervolgens ook kinderen weer onderwijzen en stimuleren, want we weten dat jong geleerd écht oud gedaan is. Educatie over voeding, al vanaf de kleuterleeftijd, heeft nut. Tegelijkertijd zien we dat bedrijven vaker hun deuren openen, dat is leuk om te zien. En dan niet alleen de kaasboerderij, maar ook bierbrouwerijen, groentebedrijven en fabrikanten. Zo’n kijkje in de keuken is leuk en leerzaam. Uiteindelijk gaat het erom dat we samen de foodsector verder op de kaart zetten: wij als opleiders en daarnaast de bedrijven zelf als toekomstig werkgevers. Zij staan tenslotte te springen om goed en voldoende personeel. Als docent hoop ik mijn steentje bij te dragen aan het enthousiasmeren van jongeren voor een loopbaan in deze mooie sector. En…stiekem is het natuurlijk heel erg leuk om een paar weken met een foodtruck te toeren; we zijn al aan het kijken of we volgend jaar weer een ronde kunnen maken!”

Bekijk hier het aanbod van het cluster Food van het Clusius College.

Dit  interview is onderdeel van "FoodPortret" van NHFood. Meer Foodportretten vindt u hier. 

Meer nieuws

H2 in Agri deal

Samenwerken aan waterstof in agribusiness

Op 15 juli 2021 is de handtekening gezet onder de ‘H2 in Agri Deal’. Hiermee willen...

Noord-Hollandse voedselondernemer, zien we jou binnenkort in het bedrijfsrestaurant van de provincie?

Veel voedsel komt van ver, maar dat hoeft helemaal niet. In de provincie Noord-Holland wordt...
Bean Me Up

REACT-EU projectvoorstel ‘Bean me up!’ toegekend

REACT-EU projectvoorstel ‘Bean me up!’ van Amsterdam Green Campus met FICA-bedrijven is toegekend!...