Op vrijdag 28 november jl. vond de 6e conferentie plaats, dit jaar voor het eerst onder de nieuwe naam GreenPort Noord-Holland Noord. Het thema van de conferentie was ‘Groene Groei: Waar liggen kansen’.

Jaap Bond, voorzitter van de stuurgroep GreenPort Noord-Holland Noord, sprak in zijn openingswoord over de rol van de Greenport; het verbinden van partijen. Als voorbeeld voor verbinden nam hij de eerste pilot van het project Agri, Voeding & Gezondheid. In het Westfriesgasthuis wordt nu gekookt met verse producten uit de regio Noord-Holland Noord. Door de samenwerking van GreenPort NHN, Diverzio en Atlantis Handelshuis is dit nu mogelijk. 

Tevens werd de Award Duurzaam Ondernemen van Gemeente Medemblik uitgereikt door gedeputeerde Bond. De genomineerden waren Jansen Paprika BV, T en H Vlaar BV, Maatschap Kreuk, Smak Tulips, Mol Freesia, en ondernemers van het programma Natuurlijk Telen, Natuurlijk Leven. De winnaar is Maatschap Kreuk uit Andijk

Frank Kalshoven, De Argumentenfabriek, sprak over de vraag ‘Hoe bouwen we een sterker Nederland voor de toekomst’. Zijn conclusie voor de sector was, het maken van nieuwe vrienden, vooral in de zorg. Albert Jan Maat, voorzitter LTO Nederland, reageerde op het verhaal van Frank Kalshoven en gaf de visie van LTO Nederland weer, waarin een sterke focus werd gelegd op duurzaamheid.

In het tweede deel van het programma voerde dagvoorzitter Marijke Roskam met een aantal personen gesprekken over groeikansen in kostenbeheersing, innovatie en merken & marketing. Peter Raven sprak over de Greendeal CO2. Om vooruit te kunnen moeten ondernemers vertellen hoeveel energiebehoefte ze over 10 jaar hebben. Petra Barendse sprak over het paprikabedrijf van haar man Barendse DC en de excursies die zij zelf verzorgt op Agriport A7. Tevens kwamen Jan Willem van der Klugt en Fred Berkhout aan het woord over innovatie. Hierbij stonden twee projecten van GreenPort NHN centraal: IPC Duurzaam Bewaren en AgriVizier. De conferentie werd afgeloten met het filmpje van Big Bang Broccoli. Samuel Levie sprak hierbij over een marketingcampagne voor agriproducten. Een interactieve conferentie waarin duidelijk werd dat innovaties kans van slagen hebben als je samenwerkt. 

Meer nieuws

Erna Steenhuis

Greenportret: Erna Steenhuis

Met Erna’s achtergrond in management, marketing en communicatie weet ze niet alleen áchter de...

FICA Summer Event 2021

Groen gebak, Aahminozuren!, Bean me Up, Pulp Vision en "Groenten en Cressen: Het medicijn...

Inschrijving BBL opleiding Food Process & Quality geopend

Vorig schooljaar is het Clusius College gestart met de BBL opleiding Food Process & Quality...