Deze vier thema’s sluiten aan bij de ambitie om te blijven voldoen aan de eisen die maatschappij, milieu, de markt en omgeving aan de agrarische sector stellen, terwijl er tegelijkertijd ruimte blijft voor ontwikkeling en economische groei. De agribusiness staat voor grote opgaven om in de toekomst op een economisch en maatschappelijk rendabele wijze te blijven ondernemen. Deze opgaven zijn divers van aard en raken de verantwoordelijkheid van ondernemers, overheden, onderwijs en onderzoek. Dit vraagt om een intensieve samenwerking tussen partners in de regio.
Onze kracht zit in het samen optrekken
“Misschien wel het belangrijkste kenmerk van elke Greenport is dat er écht intensief samengewerkt wordt over de breedte van de keten,” aldus Rien van Tilburg, voorzitter stichtingsbestuur Greenport NHN. “De samenstelling van de stuurgroep – met producenten, handel/toeleveranciers, logistiek, overheden, kennisinstellingen en onderwijs – geeft de breedte van de samenwerking goed weer. En dat leidt weer tot samenwerking tussen sectoren en in de keten, bijvoorbeeld om ketenverkorting te bewerkstelligen en de logistiek te verbeteren. Maar ook samenwerking met overheden; denk aan vraagstukken met betrekking tot duurzaamheid, energie en ruimtelijke ordening. En natuurlijk samenwerking met kennisinstellingen en het onderwijs om innovaties te versnellen en om ook in de toekomst voldoende gekwalificeerde medewerkers te hebben. Met de strategische visie van Greenport NHN geven we richting aan de impact die we komende jaren met elkaar willen creëren.”
Achtergrond strategische thema’s
De strategische thema’s geven richting aan de programmalijnen die Greenport NHN samen met partners initiatieven wil ontplooien. Dit zijn de onderwerpen waarop we moeten inzetten om de visie te realiseren.
- Thema 1: Versterken imago en positionering. Imagoversterking en zichtbaarheid van de agribusiness vergroten, zodat mensen en middelen naar de regio komen en daar ook blijven, draagvlak ontstaat voor gestelde ambities en beleid optimaal bijdraagt aan de opgaven van de agribusiness.
- Thema 2:Innovatie in de praktijk brengen. Zorgen dat ondernemers toegang hebben tot kennis, middelen en netwerk, zodat zij hun bedrijven toekomstbestendig kunnen maken door toepassing van innovaties.
- Thema 3: Toekomstbestendige arbeidsmarkt. Zorgen voor voldoende arbeidskrachten met de juiste vaardigheden en kennis, zodat agribusiness ondernemers kunnen blijven ondernemen en innoveren.
- Thema 4: Economische en duurzame ruimtelijke ontwikkeling. Zorgen voor ruimtelijke ontwikkeling van de agribusiness waarin opgaven voor economie, energie, klimaat, milieu en logistiek in samenhang worden aangepakt met oog voor de ruimtelijke kwaliteit.
Greenport NHN: dat zijn wíj
Met ons netwerk van regionale partners richten wij ons op de gemeenschappelijke opgaven, waar ondernemers, overheden en kennisinstellingen zich in herkennen en die bijdragen aan een toekomstbestendige agribusiness. Nieuwe (maatschappelijke) uitdagingen samen aanpakken en stimuleren van ondernemers, overheden en onderwijs om de economische waarde van de agribusiness in de regio te behouden. Greenport NHN: dat zijn wij allemaal.
>Lees hier de strategische visie: