Ruim 30 deelnemers uit de sector lieten zich op 18 april informeren en vooral inspireren tijdens de Masterclass Marketing Bloembollen van GreenPort NHN. Tijdens deze bijeenkomst bij Rabobank West-Friesland werden de deelnemers door Marcel Jansen van Strøm Creative Marketing meegenomen in de ontwikkelingen in de retail en marketing en de wijze waarop de snijbloemen sector hierop kan inspelen.

Beleving van de klant centraal
Een belangrijk advies van Marcel is om vooral in te zetten op de beleving van de consument. Bloemen zijn bij uitstek een belevingsproduct.  Tulpen roepen in het algemeen een kleurrijk lentegevoel op. Dit benutten en inzetten in de context van de moderne consument is hierbij een uitdaging. De beleving van de consument kan hierbij gaan van het plantmoment van een bol tot en met het schikken van het boeket door de bloemist en de wijze waarop het boeket uiteindelijk gepresenteerd wordt.

Promotie aansluiten bij koopmomenten
Rondom bloemen en vooral ook de tulp wordt de nodige reclame gemaakt. Het bloeimoment van de tulpenvelden en Keukenhof trekt nationaal en internationaal steevast de nodige aandacht. Bijzonder daarbij is dat op dat moment de koopmogelijkheden juist beperkter zijn. Marcel Jansen adviseerde de aanwezigen om juist hier de mogelijkheden van moderne techniek meer te benutten.

Samenwerking noodzakelijk
Het vergroten van de beleving van de sector, verbeteren van de marketing en het aanboren van nieuwe verkoopkanalen vraagt samenwerking. GreenPort NHN zet op basis van de resultaten van de Masterclass in op het organiseren van deze samenwerking. Via het netwerk van GreenPort NHN kan contact gelegd worden met samenwerkingspartners uit andere sectoren.

Duurzaam door
Met ondersteuning vanuit  het project  "Duurzaam Door" van de Provincie Noord-Holland organiseert de GreenPort NHN een serie van drie Masterclasses rondom marketing in de bollensector. De bijeenkomst op 18 april is de tweede bijeenkomst uit deze serie. GreenPort NHN heeft deze georganiseerd in samenwerking met Rabobank West-Friesland en de KAVB kring West Friesland.

Meer nieuws

WUR-expert praat telers bij over aaltjesbestrijding in bollenteelt

Aaltjesexpert Leendert Molendijk van de WUR praatte tulpentelers en -broeiers vorige week bij over ...

Waterstoftrekker komt dichtbij, maar is nog niet binnen handbereik

Waterstof biedt kansen om de CO2-uitstoot terug te dringen en agrarische bedrijven verder te...

Greenchain NH van start: samenwerken aan versterken innovatiekracht agrifood

Met de feestelijke onthulling van een ‘groen kunstwerk’ gaf gedeputeerde Esther Rommel dinsdag 23...