Een consortium van 19 partners bestaande uit kennisinstellingen, bedrijven en non-profit organisaties gaat duidelijk maken welke interventies consumenten daadwerkelijk verleiden tot gezondere of duurzamere voedselkeuzes in hun werkomgeving, buitenshuis en online. Ze hebben daar de publiek-private samenwerking Food Value Impact voor opgezet. 

De bedrijven binnen Food Value Impact zijn vooral actief in 'out of home', werkomgeving en 'online foodboxen'. Bij relevante interventies kan worden gedacht aan het optimaliseren van porties van groente, vlees en vis in horecagelegenheden en bedrijfsrestaurants. Het doel is om de milieu-impact en voedselverspilling te verlagen en tegelijkertijd de gezondheid en tevredenheid van gasten positief te beïnvloeden. Binnen het samenwerkingsproject wordt de kennis en de praktijk samengebracht door interventies te ontwikkelen met een sterke wetenschappelijke basis en een praktische toepasbaarheid binnen het bedrijfsleven. Er zijn een aantal voorwaarden voor succes: er moet vraag zijn naar de geïntroduceerde producten, de klanten moeten tevreden zijn en blijven en de interventie moet organisatorisch en kostentechnisch uitvoerbaar zijn. 

Gedragsmetingen

Het project levert nieuwe inzichten in hoe consumenten worden verleid tot gezonder of duurzamer voedselkeuzegedrag. Samen met de partners wordt bijvoorbeeld gekeken naar wat er hoe kan worden aangeboden tijdens vergadermomenten zodat werknemers al een deel van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid groenten of fruit binnenkrijgen. Daarnaast worden betere methoden ontwikkeld om echt gedrag te meten onder grote groepen mensen in 'real life settings'. Ook komt er een overzicht van de bestaande kennis over de effecten van diverse gedragsbepalende factoren op gezonde en duurzame voedselkeuzegedrag van consumenten in de praktijk.

19 partijen

De publiek-private samenwerking Food Value Impact is een samenwerkingsverband tussen het Clusius College, Compass Group, Dutch, de gemeente Horst aan de Maas, de gemeente Venray, de gemeente Venlo en de gemeente Medemblik, Greenco, The Greenery, Greenport Noord-Holland Noord, HMSHost International, Koninklijke Horeca Nederland, Louis Bolk Instituut, Unilever, Van der Valk International, Van Gelder groente & fruit, Variatie in de Keuken en Wageningen Economic Research dat mede gefinancierd is door Rabobank Coöperatie Fonds Amsterdam. Het project Food Value Impact wordt gefinancierd door de Topsector Agri & Food en de Topsector Tuinbouw & Uitgangsmaterialen.

Greenport Noord-Holland Noord is penvoeder van de publiek-private samenwerking Food Value Impact. 

Meer nieuws

Eva van der Plas

Van der Plas Sprouts: duurzaam in mens en product

Met drie man sterk staan ze tegenwoordig aan het roer: de derde generatie van Van der Plas Sprouts...

Tim Spooren: Werken van zaadje tot verpakt product

Als íemand weet hoe divers de foodsector is, dan is het Tim Spooren. In twintig jaar tijd bewoog...

Gezocht: projecten voor studenten voeding Clusius College

Regioleren neemt een steeds belangrijker plaats in binnen het Clusius College. Studenten voeren dan...