Vierdejaars studenten van de opleiding Food Commerce & Technology met de minor Challenge Ondernemen, krijgen elk jaar de kans om hun eigen startup op te zetten. Ook dit jaar is er weer een grote diversiteit aan producten en diensten die zij op de markt brengen. Hieronder een overzicht van innovaties: van bananenbrood gemaakt van bananenschillen tot een parfum die een extra smaaksensatie teweegbrengt. 

Glutenvrije poffertjes

Veel mensen hebben ermee te maken: glutenallergie. Met Tummy Foods willen studenten een poffertjesmix op de markt brengen die volledig glutenvrij is. Studente Anouk Brantjes kwam op dit idee tijdens het oppassen op haar op oppaskinderen. “Voor kinderen met een glutenallergie is er nog niet veel mogelijk. Als die kinderen een feestje of een dagje pretpark hebben, is er voor hen geen lekkere lunch en kom je al gauw uit op die ‘droge boterham”. Meer weten? Kijk op Tummy Foods.

Een extra smaaksensatie

Hoe zorg je voor een extra smaaksensatie tijdens het eten? De studenten achter Food Parfum willen drie smaken op de markt brengen die de consument over het eten kan sprayen voor een extra smaaksensatie. Stefan Hentzen: “Het idee ontstond doordat mijn broer door corona zijn reuk en smaak kwijtraakte. Geur kan de smaak intenser maken. Zo kreeg ik het idee om een parfum te ontwikkelen waarmee je die extra smaakdimensie kan creëren.” De groep wil de parfum op de markt brengen uit een distillaat, te vergelijken met een gin, jenever of whisky. Wil jij meer weten over Food Parfume?

Banana Peely Bread

Studenten van Company Banana Peely Bread willen het overschot van bananen en bananenschillen tegengaan door overrijpe bananen op te halen bij winkels en de bananenpulp én -schillen te verwerken in een bananenbroodbeslag. Sacha Kuipers: “Toen we van start gingen, wilden we een product op de markt brengen dat bijdraagt aan een duurzamere wereld. Na onderzoek te hebben gedaan naar reststromen van groen​te en fruit, zagen we kansen in het gebruiken van bananen​schillen.” Banana Peely Bread is klaar met de productontwikkelingsfase en de ondernemers halen overrijpe bananen nu op bij de snelle bezorgingsservice Gorillas. Milena Koleva: “Nu ligt onze focus vooral op het vinden van investeerders en verkoopkanalen”.  

Duurzame likeur van sinaasappelschillen

De productie van alcoholische dranken is vaak niet duurzaam, omdat de productie en de grondstoffen veel water nodig hebben. Om hier iets tegen te doen, bedacht de groep Peel Liquer een mooi product: Narancello. Marsha Moest: “Wij wilden een product ontwikkelen dat aansluit op het groeiende probleem van reststromen. De sinaasappelschillen die wij gebruiken, worden normaliter weggegooid”. Op dit moment komen er langzaam steeds meer duurzame likeuren op de markt. Demy Huijsman: “Wij destilleren niet en produceren daarom op een hele traditionele manier.” Op dit moment is de groep druk bezig met het rond krijgen van de financiering en aandeelhouders voor zich te winnen. Ben jij ook benieuwd naar het verhaal? Kijk op Peel Liqueur.

Een zoet beleg zonder suikers

Een groep die van zoet broodbeleg iets gezonds wil maken. Ashley Foekens: “Wij zijn bezig met het ontwikkelen van een jam die bestaat uit citroen gecombineerd met chiazaad. Hiermee maken wij het enige zoete broodbeleg product dat gezond is.” Met dit product wil de groep zich specifiek richten op consumenten die een bewuste keuze willen maken als het gaat om broodbeleg of yoghurt. Uiteindelijk hopen ze ervoor te zorgen dat al het zoete broodbeleg een gezonde optie zal zijn. Meer weten over Chitroen? Of ook zo’n gezond potje bestellen?

Meer nieuws

chitroen

Winnende Challenge Ondernemen groep Chitroen maakt het waar tijdens het jaarlijkse FICA Winter Event

Chitroen wil van zoet broodbeleg iets gezonds maken.
Gemengde zijstromen

Vouchers voor innovaties tegen voedselverspilling

Innovaties die voedselverspilling tegengaan kunnen in aanmerking komen voor een financiële bijdrage.

POP3 project precisietechnologie pootaardappelen sluit af met prototype en veelbelovend resultaat

Aardappelteler Henk Geerligs blikt met onderzoekers terug op project en eindresultaat.