Waarom agrarische ondernemers meedoen aan het Beroepenevent Op Kop

Het Beroepenevent Op Kop vindt deze week voor het derde jaar plaats in De Kampanje in Den Helder. Greenport NHN is ook dit jaar weer van de partij. Op het agriplein maken we 3e-jaars leerlingen uit het Voortgezet Onderwijs enthousiast voor werk in de groene sector. Vooraf vroegen we drie deelnemende bedrijven naar hun ervaringen en motivatie voor deelname

Het 2-daagse Beroepenevent Op Kop (woensdag 5 en donderdag 6 februari) laat leerlingen kennismaken met het werkveld van de regio. Leerlingen maken kennis met maar liefst vijftig verschillende beroepen. Er zijn vijf sector pleinen; techniek, zorg & welzijn, horeca & recreatie, agri en dienstverlening. Greenport Noord-Holland Noord neemt evenals voorgaande twee edities weer de projectleiding op zich voor het agriplein. Hierdoor staat er een keur aan regionale bedrijven die samen een mix vormen van allerlei agrarische vakgebieden, van teelt en glastuinbouw tot techniek en digitale toepassingen. Wat maakt dit event voor ondernemers in de agrarische bedrijfstak interessant? Wat voor talent zoeken zij en wat zijn hun ervaringen? We vragen het aan drie deelnemers aan het Op Kop Beroepenevent

Martijn Haas, Agro Care: “Je weet niet precies wanneer het zaadje voor een beroepskeuze wordt geplant”

Agro Care is een glastuinbouwbedrijf met een teeltoppervlakte van 261 hectare in Nederland. Hier worden verschillende soorten tomaten geteeld. We spreken met corporate recruiter, Martijn Haas.

Waarom doet Agro Care mee aan beroepenevent Op Kop?
“Je weet niet precies wanneer het zaadje voor een beroepskeuze wordt geplant, maar het gebeurt ergens in de leeftijd van deze doelgroep. Dat kan een moment, ervaring of ontmoeting zijn. Tijdens het beroepenevent laten we jongeren zien hoe divers het werk in de tuinbouw kan zijn en welke kansen en mogelijkheden er liggen.”

Hoe spreken jullie de jongeren aan?
“We proberen de interesse van jongeren te wekken door te laten zien wie we zijn en wat er allemaal mogelijk is. We nemen bijvoorbeeld een tomatenplant met groeilamp mee en een hommelkast. Daarnaast maken we hen bewust van de grootsheid van de sector. We hebben heel veel verschillende functies. De stand wordt bemand door onze eigen medewerkers, in allerlei functies, die hun enthousiasme voor hun werk overbrengen op leerlingen die geïnteresseerd zijn.”

Naar wat voor talent zijn jullie op zoek?
“De werkmogelijkheden bij ons zijn enorm veelzijdig: van teeltspecialist, logistiek en arbeidsplanning tot IT en data. Overal liggen baankansen. Maar vooral het vinden van breed opgeleid technisch personeel is voor ons een uitdaging. Er is ontzettend veel techniek in de kas, en dat wordt alleen maar meer. De techniek binnen ons bedrijf is heel veelzijdig. Onze technische dienst moet een fietsband kunnen plakken, maar ook kunnen omgaan met de aardwarmte-installatie. Dat vraagt om breed opgeleid technisch personeel, en dat is schaars.”

Zijn er andere manieren waarop jullie jongeren aanspreken?
“Het werkt het beste om jongeren echt op de werkvloer rond te leiden. Daarvoor zoeken we de aansluiting met het onderwijs. Een foto van de kas of een plant op een beurs is lang niet zo indrukwekkend als een tour door het bedrijf. Dan pas ervaren ze wat de sfeer is en voelen ze of het een plek is waar ze zichzelf in de toekomst zien werken.”


Anna Roo, AB Vakwerk: “Door mee te doen laten we zien welke werkzaamheden en opleidingsmogelijkheden er zijn”

AB Vakwerk helpt ondernemers bij het invullen van personeelsbehoeften, zowel voor dagelijkse werkzaamheden als voor seizoenspieken in diverse sectoren. In de agrarische sector zijn ze een grote speler en dankzij de toevoeging van Herenbos in januari 2024 vertegenwoordigen ze nu ook de groene sector. Tijdens het beroepenevent Op Kop staan AB Vakwerk en Herenbos samen op het agriplein. Eventmarketeer Anna Roo vertelt waarom hun deelname belangrijk is.

Waarom doet AB Vakwerk mee aan beroepenevent Op Kop?
“Veel mensen hebben een verkeerd beeld van de beroepen in de agrarische en groene sector. Door mee te doen aan dit event laten we zien welke werkzaamheden en opleidingsmogelijkheden er zijn. Daarnaast willen we jongeren laten weten dat ze dit werk ook als bijbaan kunnen doen. Het is ons doel om een zaadje te planten voor de toekomst.”

Hoe spreken jullie de jongeren aan?
“In de stand heb je beperkte ruimte om de jongeren te prikkelen, dus zetten we in op activiteiten. Voor Herenbos kunnen jongeren op de foto met een kruiwagen en bijpassende attributen, onder het thema: ‘hovenier voor even of een heel leven.’ Voor AB Vakwerk nemen we een zintuigenspel mee. Jongeren raden geblinddoekt welk akkerbouwproduct ze voelen. Daarnaast willen we hen bewust maken van hoe belangrijk dit werk is voor de maatschappij en hun beeld bijstellen.”

Naar wat voor talent zijn jullie op zoek?
“Er is veel vraag naar goed opgeleid personeel. Door maatschappelijke veranderingen en vergrijzing neemt die vraag alleen maar toe. Denk aan hoveniers met gespecialiseerde plantenkennis, die kunnen bijdragen aan biodiversiteit en een gezonde leefomgeving. Een oplopend tekort aan goed opgeleide mensen in de groene èn agrarische sector kan grote gevolgen hebben. Beide voorzien in onze basisbehoeften: een gezonde leefomgeving en voedsel.”

Zijn er andere manieren waarop jullie jongeren aanspreken?
“Herenbos organiseert jaarlijks het evenement ‘Groen is nu!’. Jongeren kunnen hier kennismaken met de veelzijdigheid van het beroep: van tuinaanleg tot boomverzorging en daktuinen. Dit evenement levert ieder jaar aanmeldingen op voor ons eigen opleidingstraject.”


Pim Vlaar, Kraakman: “Als we willen meespelen op de arbeidsmarkt, moeten we op dit soort events staan”

Met 18 vestigingen in zeven provincies is Kraakman een toonaangevende dealer van John Deere. Hun 400 medewerkers bedienen een breed scala aan agrarische bedrijven en loonwerkers. Deelname aan beroepenevent Op Kop is voor Kraakman een logische keuze: “Dit soort evenementen zijn onze lifeline naar de toekomst,” vertelt HR manager Pim Vlaar.

Waarom doet Kraakman mee aan beroepenevent Op Kop?
“Als we willen meespelen op de arbeidsmarkt, moeten we op dit soort events staan,” legt Pim uit. “Bij Kraakman leiden we jong talent zelf op. Evenementen zoals deze zijn dé kans om jongeren te inspireren voor een werken-leren traject bij ons.” Dat deze aanpak werkt, bevestigt HR adviseur Inge Lucking: “Na het vorige Op Kop event hebben we meerdere nieuwe leerlingen verwelkomd.”

Jaarlijks is Kraakman op zo’n 10 beroepenevents in Nederland te vinden, vervolgt Inge: “Dit wordt de tweede keer dat we bij Op Kop staan. De ervaring vorig jaar was heel positief: het is een goed georganiseerd evenement met een sterke saamhorigheid op het agriplein en een grote diversiteit aan bedrijven.”

Hoe spreken jullie de jongeren aan?
Pim: “We zorgen altijd voor interactieve en aansprekende activiteiten. De Farming Simulator gaat dus mee. Dit jaar hebben we ook een kleine tractor bij ons, waar de jongeren in mogen. Dat bleek bij andere beroepenevents een groot succes: het laat een blijvende indruk achter en dat werkt.”

Naar wat voor talent zijn jullie op zoek?
Inge: “We zoeken enthousiaste jongens en meiden die warmlopen voor techniek en de agrarische sector.”
Pim: “We zoeken vooral ervaren krachten. Die groep is heel klein – het is een redelijk specialistisch beroep – daarom leiden we zoveel mogelijk mensen zelf op.”

Zijn er andere manieren waarop jullie jongeren aanspreken?
Pim: “Wat voor ons goed werkt, is de mix van online zichtbaarheid op sociale media, live events en offline werving. Daarnaast organiseren we rondleidingen op ons bedrijf. Tijdens zo’n bezoek laten we zien hoe een werkdag bij Kraakman eruitziet en welke technische mogelijkheden er zijn. Zo vergroten we de belevingswereld van jongeren en laten we ze zien wat er allemaal kan.”

Benieuwd naar meer beroepenevents in de regio?
> Kijk hier

Beroepenevent-2025

Meer nieuws

Ruimte
Werken en leren

Greenport Noord-Holland-Noord en Rabobank verlengen samenwerking voor een toekomstbestendige agribusiness

Om de agribusiness in de regio Noord-Holland Noord toekomstbestendig te maken en houden is het aanjagen en doorzetten van innovatie en verduurzaming van groot belang. Beide thema’s staan zowel bij...

Smart Farming
Energie
Bodem
Water
Ruimte
Werken en leren

Greenport magazine: de impact van samen werken aan een toekomstbestendige agribusiness

Vier jaar geleden hebben we onze strategische visie opnieuw vastgesteld. In dit magazine vol interviews en achtergronden blikken we terug op de afgelopen vier jaar. We kijken terug op de...